Corona-kommunikation: Nu siger jeg det ligeud: Corona er en freaking led kælling! Meget pænt at sige er der ikke om damen, der hærgende drager gennem jordkloden og tager menneskeliv, økonomisk stabilitet og almindelige standarder for hårvask og chokoladeindtag med sig.

Men som jeg har lært af pædagogen i mit barns børnhave, så skal man huske at se det bedste i alle (også en møgunge som Corona). For damen har haft én god side-effekt: Vi har fået sat speederen i bund på en udvikling, der er nødvendig:

At virksomhederne flytter deres kommunikation fra produkt til værdier.

Din vigtigste vare er tryghed
Mange virksomheder har under coronakrisen måtte lære – under tidspres ovenikøbet – hvordan man kommunikerer holdning og værdi. Pludselig blev det nødvendigt, at man som minimum skulle kunne forklare, hvordan man tager hånd om sine kunders og medarbejderes sundhed og sikkerhed. Og det er en helt anden kommunikationsopgave end traditionel marketing og salgskommunikation.

Ansvarlighed er hardcore valuta
Den, der udviser samfundsansvar under krisen har et massivt forspring på den anden side. For hvem vælger kunderne, når regnskabet gøres op og vi kigger tilbage på, hvordan virksomhederne agerede da ‘the shit hit the fan’, verden lukkede ned og alle hamstrede toiletpapir?

Vi har endda fået et ord for det: samfundssind. Og det er sin vægt værd i branding-guld. Og som ægte guld, så er ansvarlighed en valuta, du med garanti vil få din investering igen på – tifold. Nu, og når verden ikke længere taler om smittekæder, flokimmunitet og minkkommuner – skal vi i øvrigt lige dvæle ved, at dét er et ord? Hej, Dansk Ordbog anno 2020.



Det er nu dit omdømme skabes eller skades
Vil vi være dem, der lagde et ‘corona-gebyr’ oveni prisen eller vil vi være dem, der gik viralt med historien om fritagelse for næste måneds husleje, fik medieomtale med omstilling af produktionen til håndsprit eller dem, der fandt på den geniale udbringningsløsning, der hjalp isolerede ældre med at få mad? (Ja, du behøver ikke svare, jeg tænker, du har en ide om, hvor jeg vil hen.)

Men tag ikke mine ord for det. Der findes allerede befolkningsundersøgelser, der understøtter det:

– 75% af amerikanere siger, at de vil huske, hvilke virksomheder, der agerede ansvarsfuldt under corona, når krisen er ovre

– Tilsvarende: 71% siger, at de vil stoppe med at handle hos en virksomhed, hvis virksomheden har handlet uansvarligt under krisen.


Kontekst er konge
Corona bringer virksomheder i en situation, hvor det ikke længere er en mulighed ikke at kommunikere. Du kan ikke fortsætte med at sælge under en global pandemi som om intet er hændt.

Fitnesscentret, der fortsætter med at sende opkrævningsmails uden en anerkendelse af, at verden er vendt på hovedet og adgangen til fitnesscentret er stærk begrænset, virker decideret tonedøvt. De har ganske givet retten på deres side, når de opkræver pengene, men elegant, loyalitetsskabende og omdømmefremmende er det ihvertfald ikke.

Omvendt: de virksomheder, der sætter deres medarbejders og kunders sikkerhed forrest, opfinder nye løsninger eller træffer beslutninger, der rækker ud over snævre økonomiske interesser, de vinder kunderne, indtjeneningen, omdømmet og alle de gode medarbejdere i fremtiden.

Samfundssind er sin vægt værd i branding-guld

Enhver krise er en mulighed
Det er lige nu, du har en chance for at opbygge den goodwill, som din virksomhed skal leve af i fremtiden. For corona skiller også fårene fra bukkene. Greenwasherne fra dem, der oprigtigt vil forandring.

Nedenfor har jeg opridset seks spørgsmål, man kan stille sig selv, hvis man vil kommunikere corona-sikkert, og stå stærkere i sit omdømme og brand.

Corona-kommunikationens seks centrale spørgsmål:

1) Hvilke forholdsregler har I taget? Hvad har I gjort? Saml information og skriv det ned: Det lyder banalt, men når det er skrevet ned, har I altid et lynhurtigt svar, når en kunde eller leverandør spørger, og I kan dermed forsikre dem om, at I HAR tænkt over tingene, og taget de nødvendige skridt, så man roligt kan fortsætte med at handle hos jer.

2) Fortæller I aktivt – og kontinuerligt – omverdenen, hvad I gør? Igen: muligvis banalt. Men hvis ikke I tydeligt fortæller, at der er håndsprit, ekstra rengøring, skifteholdsarbejde eller noget helt fjerde, så bliver vi utrygge. Tager den virksomhed mon let på situationen, siden de ikke siger noget?

3) Hvad kan I gøre lige nu, der vil gøre en positiv forskel? Gå public service på din biks. Hvad kan I gøre? For medarbejdere, kunder eller lokalsamfundet? Her viser I jer relevante og ansvarlige – vi husker det! Samfundsansvar er noget, vi giver til hinanden.

4) Har I ufortalte (positive) historier om corona-konsekvenser hos jer? Tænk PR og medieomtale. En ny journalistisk genre har set dagens lys de sidste 8 måneder: corona-konsekvens-journalistikken. Store som små historier, der illustrerer, hvordan vi danskere klarer os, finder på eller finder sammen i denne tid. Det kan være nye forretningsområder, der har åbnet sig. Men det behøver ikke være stort. Det kan også være, at du i din købmandsbutik har fundet på at facilitere en udendørs halloween-skattejagt nu, hvor ungerne ikke må gå fra dør til dør. Ring lige til lokalsprøjten og fortæl om det. Anything goes!

5) Har du kigget på, hvad sker der i nyhederne i dag? Er Mette Frederiksen ved at sende 7 nordjyske kommuner i lockdown og tage levebrødet fra en hel branche, så er det ikke i dag, du lancerer dit kø-tilbud eller fejrer, hvor godt det går i din branche.

6) Tænker du kort- eller langsigtet? Det omdømme du opbygger i dag og i morgen, er det du skal leve af i fremtiden. Så tænk på, at du laver langsigtede investeringer i dit omdømme og i relationerne med dine kunder, som din forretning kommer til at indkassere på i mange år fremover.


Vil du veksle samfundssind til kunder?

Sidder du stadig tilbage med en frygt for at gøre det forkert, når det kommer til kommunikation i en krisetid, eller vil du have hjælp til at løfte jeres gode historier ud i pressen, så meld dig til mit nyhedsbrev her, hvor jeg sender kommunikations-guides og konkrete tips og trick til både PR, branding og krisekommunikation ud.

Det er også her jeg inden længe lancerer et corona-kommunikations-forløb til dem, der vil veksle deres samfundssind til kunder, salg og bedre bundlinje.

Om BEMÆRK:

Julie Dalsgaard er kommunikationsrådgiver og indehaver af BEMÆRK Kommunikation, er specialiserer sig i at kommunikere bæredygtighed, verdensmål, holdning og værdi.

Som rådgiver for ledelsen i 3F, DBU og Region Nordjylland er komplicerede sager Julie Dalsgaards vante hjemmebane.

Fra konflikten omkring Ryanairs indtog i Danmark til landsholdskonflikterne på både herre- og kvindelandsholdet i fodbold har Julie Dalsgaard en omfattende erfaring med krisekommunikation og ekstern pressehåndtering.

Julie Dalsgaard har desuden en fortid som nyhedsjournalist i DR bag sig. Hun kender mediernes arbejdsvilkår og metoder indefra, og kan derfor placere en historie sikkert og effektivt.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *