
Hvis krisen først er brudt ud, bliver krisens omfang direkte sammenhængende med, hvor hurtigt og hvor strategisk, du griber det første svar an. Sørg for, at det bliver et godt ét.
Hos BEMÆRK har vi erfaring med store mediesager som Ryanair-sagen, landsholdskonflikterne på både herre- og kvindelandsholdet i fodbold og Vejlegårdskonflikten. Vi kender krisens anatomi og kan hjælpe med hurtig og effektiv krisestyring.
Omdømme på spil
Selvom der er generelle mediemekanismer, der næsten altid sætter ind ved shitstorms, så er der alligevel aldrig to kriser, der er helt ens. Det er derfor, der er af så stor betydning, at man har nået at tænke sig godt om inden man står i orkanens øje.
Det er hele dit omdømme, der er på spil, så det er ikke her, at du skal tøve eller ‘se tiden an’.
Issue management
Overvej nøje, hvornår det er relevant at informere jeres nærmeste stakeholders. For tidligt kan puste til ilden. For sent kan betyde forværring af krisen. Krisekommunikation er til tider en svær balancegang. Derfor kan sparring med ‘friske øjne’ udefra være en rigtig god investering.
Det bedste er selvfølgelig at forberede sig så godt, at en eventuel sag aldrig når at udvikle sig til en decideret krise. Det er det, der kaldes issue management. Det handler om at turde kigge kritisk indad og kortlægge, hvor de potentielle sager ligger. Ofte kan man ikke selv se dem. Derfor giver det mening med et uvildigt gennemsyn af dine potentielle kommunikationskriser. Det er en lille investering i forhold til hvor meget dårlig omtale, det kan afværge senere hen.
Fællestrækket ved næsten alle, der ender i en virkelig stor kommunikationskrise er, at de ikke havde forventet den. Sørg for, at I er en af de få, der har forberedt sig professionelt og samvittighedsfuldt.
Krisen, vi ved kommer
Så er der også de ‘kendte’ kriser: Når du ved, at du skal offentliggøre fyringen af en direktør, et dårligt regnskab eller måske en større fyringsrunde. Ved at inddrage medie- og budskabstræning samt strategisk kommunikation får vi planlagt et forløb, der sikrer jer den bedst mulige håndtering af en grundlæggende uønsket situation.
Allerbedst er det som sagt at opbygge goodwill i ‘fredstid’ og have opbygget dit omdømme og have styr på din strategiske kommunikation udenfor mediestormens rasen. Læs også om dette under strategi.
Al viden om jeres virksomhed behandles naturligvis med 100 % diskretion.