PR og kampagne

PR og kampagner er kort sagt den strategiske disciplin at skabe legitimitet og goodwill omkring din forretning og sørge for godt omdømme.

Men ingen ord uden handling. Der skal være overens­stemmelse mellem det virksomheden siger og det virksomheden gør. Så markedsfører du dig på grønne initiativer, så duer det selvfølgelig ikke, at hele kantinen bugner med engangs-service.

Når det så er sagt, så er det langt fra det, vi oplever, er den største udfordring for virksomheder, der tager samfunds­ansvar – faktisk nærmere modsat.

Greenwashing versus greenhushing
Alt for mange er bange for at fortælle om deres initiativer og værdier.

Enten fordi de er bange for at ‘prale’ med noget, hvis de ikke har 100% styr på hele værdikæden eller fordi, de er bange for at blive anklaget for såkaldt greenwashing (at man forsøger at skabe et image som bæredygtig uden reelt at gennemføre de grønne tiltag) fordi direktøren fx stadig tager flyet til møder langt væk.

Eller også vil man helst ikke lave proaktiv PR som samfunds­ansvarlig virksomhed fordi “det er da ikke noget. Sådan har vi jo altid gjort.”

Faktisk taler man om denne modsatte tendens som ‘greenhushing’ (fra det engelske verbum at ‘hushe’ – at tie stille). Og vores påstand vil være, at det er langt mere udbredt i Danmark end mange andre steder i verden.

Ovenstående er selvfølgelig en utroligt sympatisk indstilling til sin forretning og PR. Beskedent og ydmygt og helt i overensstemmelse med Janteloven.

Kommunikation er også samfundsansvar
Det er bare forkert. For dét man forsømmer, når man tier stille, er faktisk at dele ud af den viden og de erfaringer, man har gjort sig, så de kan blive brugt flere steder. Det er en del af det ansvar, man tager på sig som bæredygtig forretning – ansvaret for at dele sin viden og sørge for at flere kan tage del i samme løsning.

Hvad angår greenwashing-frygten, skal man netop lægge frem, hvad man gør. Ikke prale med noget, man ikke gør, eller pryde sig med lånte fjer. Der er intet i vejen med at sige, at nu gør vi sådan her hos os. Der er sikkert stadig 100 andre steder, vi kunne blive mere bæredygtige. Men det er her vi har valgt at starte.

Bryd vanetænkningen
I klassisk PR er der ofte rigtig meget vanetænkning: Det er pr definition godt at komme på tv og debatindlæg i Politiken er den hellige gral. De forestillinger vil vi gerne udfordre.

Er det vigtigt at komme på tv? Eller kan I tale direkte til kunderne/borgerne på en anden og langt mere effektfuld måde?

Lidt provokerende plejer vi at sige, at presse­meddelelsen er død. Der findes 100 andre veje til effektiv kommunikation – lad os hjælpe jer med at finde dem.

BEMÆRK har et stort og vidtfavnende netværk, som er jeres adgangsbillet til omtale.

Vi bruger cookies, så du skal lige acceptere at vi må have lov til det for dig. mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible.

Close