thought leadership

Thought leadership – endnu et engelsk management-ord, der dækker over en ny måde at sige ‘marketing’ på – og så gik der også et par gode konsulenttimer på faktura med det…..

Bullshit-bingo eller big business?

Nej, thought leadership – eller tankelederskab, hvis vi nu lige skal blive i den jyske muld – er der faktisk rigtig god grund til at være nysgerrig på, hvis du har mere på spil end at sælge dit næste produkt.

For mens marketing-definitionen af thought leadership udelukkende baserer sig på, at det handler om at tjene penge, øge kendskabsgrad og få markedsandele, så er min påstand, at tankelederskab handler om meget mere end det.

(Ægte) tanke-lederskab handler ikke om at være kendt.
Det handler om at være kendt for at gøre en forskel

Jeg er enig i marketing-definitionen så langt, at en thought leader er en vidensressource indenfor sit felt eller sin branche. Som thought leader deler du gavmildt ud af din viden og sørger for, at informationen er pakket og leveret, så bruger/lytterne/læserne nemt kan tage informationerne og bruge dem i deres egen hverdag. Hermed giver tankelederen sig selv og sin virksomhed en platform at tale fra, der giver god PR og branding.

Du giver med andre ord viden i bytte for tillid og autoritet.

Men det er så også her, at jeg muligvis gør mig selv til persona non grata i landets marketings-afdelinger, for:

Ægte thought leaders arbejder ikke for at tjene penge.

Du bliver simpelthen ikke en ægte thought leader, hvis din mission er at tjene penge. Alene. (Husk: Der er ikke noget i vejen med at tjene penge på at redde verden.)

Men vi forventer, at du som thought leader har en mission, der er større end tallet på din bankkonto.

Som thought leader gør du mere end at flytte markedsandele
– du flytter holdninger

Hvem er dine 1000 ægte fans?
Hvis du ikke allerede har stiftet bekendskab med Kevin Kelly og hans ide omkring ‘1000 true fans’, så er hermed opfordringen til at gøre det. Kevin Kelly er stifteren af Wired Magazine, men han har også præsenteret ideen om, at du ikke skal ud og have en million kunder, men du skal arbejde på at få 1000 ægte fans. Det er de ægte fans, der driver din forretning, skaber dit fundament og det er gennem dem, at du skaber en bæredygtig fremtid (både i denne grønne og i sorte bundlinje-forstand)

En ægte fan er af Kevin Kelly defineret som:

A True Fan is defined as someone who will purchase anything and everything you produce.
They will drive 200 miles to see you sing. They will buy the super deluxe re-issued hi-res box set of your stuff (…) They buy the t-shirt, and the mug, and the hat. They can’t wait till you issue your next work. They are true fans.

Når jeg hiver Kevin Kelly og ideen om de 1000 ægte fans frem her, så er det fordi, at den form for tankelederskab, som jeg argumenterer for, lægger op til, at du skiller vandene. Du skal acceptere, at de ideer, der gør dig til tankeleder, samtidig er ideer, der gør, at du ikke er for alle.

Sagt på en anden måde – og nu er jeg jo gået ned af vejen til de popsmarte engelske ord-rim, så lad os da endelig fortsætte:

Kom med de vilde, provokerende, anderledes ideer. Vi er ligeglade med ‘pæne’ eksperter – vi vil have de ideer, ingen har turde tænke.

Elon Musk er ved at bygge en by til en million mennesker på Mars – hvad kan du finde på?

Kort sagt, så skal du sætte din mission før din person. Dine 1000 ægte fans vil med på din mission. Du skal vise dem vejen.

4 spørgsmål til at kickstarte dit tankelederskab
Har jeg fået tændt en gnist til at tænke mere tankelederskab ind i din forretning eller din branche?

Fedt!

Her et par spørgsmål, der kan få dig i gang med at dele de ideer, der gør, at du og din virksomhed er med til at gøre i morgen lidt bedre end i dag:

1) Hvad har du vidst længst om dit fag/i din faglighed? Elementær viden for dig, er andres guld. Det er her din viden starter og herfra du kan sætte nye ideer og sammenhænge i spil.

2) Hvad irriterer dig allermest ved din branche?

3) Hvad tror du på om fremtiden? Modige og provokerende statements og forudsigelser inspirerer os andre.

4) Hvad vil dine 1000 ægte fans være med til at gøre og ændre sammen med dig?

Erhvervsleder, det er nu, du skal i gang med at mene noget!

Vi hungrer lige nu efter erhvervsledere, der viser vejen frem. Utallige befolkningsundersøgelser – både nationalt og internationalt – viser, at vi har større forventninger til, at løsningen på samfundets store udfordringer – som fx bæredygtighed og klima – kommer fra topledere fremfor fra politikerne. Senest slået fast i en Infomedia-undersøgelse:

Så der er al mulig grund til at stemple ind på den værdimæssige og handlingsorienterede spillebane lige nu som topleder.

Om ikke andet så for, at du kan rekruttere i fremtiden – for de millenials, der strømmer ud på arbejdsmarkedet nu, de vil arbejde for virksomheder, der har visionære og holdningsdrevne ledere i front. Mere end de vil have høj løn. Bum I kid you not!

Tanke-lederskab handler om at drive og dele innovative ideer, der skubber til det eksisterende og sætter retning for fremtiden

Dermed ikke sagt, at du skal have løst klimakrisen eller have fundet kuren mod kræft eller corona, men vi regner med, at du har gjort det, du taler om, og allerede er i gang med den bæredygtige omstilling i din virksomhed, eller at du har indført den 4 dages arbejdsuge, som du argumenterer for.

Vi ser mod dig for at få sat ord på de værdier, der gør os læsere/lyttere/seere til ægte fans, der interagerer, og er med dig på missionen istedet for at være passive forbrugere af dit produkt eller din viden.

Jeg håber det har inspireret dig til at stille dig selv frem på vippen og indtage dit tankelederskab.

‘Mén noget, og jeg køber.’

Om BEMÆRK:

Julie Dalsgaard er kommunikationsrådgiver og indehaver af BEMÆRK Kommunikation, er specialiserer sig i at kommunikere bæredygtighed, verdensmål, holdning og værdi.

Som rådgiver for ledelsen i 3F, DBU og Region Nordjylland er krydsfeltet mellem presse, CSR og branding min vante hjemmebane.

Jeg har en fortid som nyhedsjournalist i DR bag mig. Jeg kender mediernes arbejdsvilkår og metoder indefra, og kan derfor placere en historie sikkert og effektivt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *